Menghadiri Majlis Ilmu Lebih Baik Daripada Shalat Seribu Raka'at

Al Alim Al-Allamah Al Faqih Al Habib Attas bin Muhammad bin Salim bin Hafidz
----------------------------------------
Menghadiri majlis ilmu ini lebih baik daripada mendirikan sholat 1000 rakaat, menziarahi 1000 orang sakit atau mengiringi/mengantar 1000 jenazah.

Dan di dalam majlis ilmu dicurahkan banyak keberkatan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'Ala. para malaikat membentangkan sayapnya kepada penuntut ilmu. Oleh kerana itu hendaklah kamu bersungguh-sungguh dan menjauhkan diri daripada sifat malas. sebab sesungguhnya ilmu itu tidak akan didatangkan kepada orang-orang yang malas.

Menuntut ilmu bukan sekadar untuk mencari barokah saja tetapi adalah untuk di amalkan. Dan yang lebih penting daripada itu adalah melahirkan rasa takut kepada Allah Subhanahu Wa Ta'Ala, Dan juga menyampaikan ilmu itu kepada orang lain. Oleh karena itu, menuntut ilmu bukan untuk kita berbangga-bangga dengan ilmu dan diri kita, atau untuk kita berdebat atau untuk menunjukkan kita lebih pandai dari orang lain, karena ada janji yang dahsyat dari Allah kepada orang –orang yang berniat menuntut ilmu untuk membanggakan diri. (Disediakan tempatnya dalam neraka oleh Allah).


Tanamkan di dalam diri kamu sifat ikhlas dan bersungguh-sungguh di dalam menuntut ilmu dan juga memberikan manfaat kepada orang lain. Mengajak kepada kebaikan dan memberikan hidayah atau memandu orang lain kepada kebaikan. Sabda Nabi Shallallahu alaihi wa alaa aalihi wasallam, “Kamu berikan petunjuk kepada satu orang lebih baik daripada kamu mendapatkan unta yang merah (yakni unta yang mahal).” Pastikan yang mengiringi ilmu kamu itu adalah at-tazkiyah (penyucian jiwa, diri). Hendaklah ketika kamu menuntut ilmu yang ada pada diri kamu itu adalah menyucikan jiwa dengan bersabar, bersungguh-sungguh dan ikhlas.